Citymarketing Leiden

De Rekenkamer concludeert dat citymarketing bij Leiden&Partners in goede handen is. Deze organisatie, die bewust op afstand van gemeentebestuur en -politiek staat, is verantwoordelijk voor citymarketing van Leiden.

Leiden&Partners

Het doel van de citymarketing is om het imago van Leiden als Stad van Ontdekkingen nationaal en internationaal te versterken. Daarmee richt citymarketing zich op bewoners, bedrijven, bezoekers, kenniswerkers en studenten. Leiden&Partners (L&P) is voor ondernemers in de stad een prettige samenwerkingspartner. L&P ontvangt op dit moment 70% van de door hotels geïnde toeristenbelasting van de gemeente. Hierbij zorgt ze voor publiekscampagnes, de VVV-brandstore en hulp bij het organiseren van congressen.

Toeristenbelasting

In het najaar bespreekt de gemeenteraad van Leiden hoe in de komende jaren wordt omgegaan met de toeristenbelasting. Om de raad bij de voorbereiding hierop te ondersteunen, heeft de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp onderzocht hoe de organisatie rond citymarketing van Leiden, de laatste jaren heeft gefunctioneerd en wat het de stad heeft opgeleverd.

Resultaten

Het aantal arbeidsplaatsen in de bezoekerseconomie en in de binnenstad bedroeg in 2023 respectievelijk 11.540 en 18.936. Daarmee is de streefwaarde van de gemeente gehaald. Het aantal bezoeken aan de Leidse binnenstad is tijdens de corona-pandemie fors gedaald maar is in 2024 gestegen tot 219.700 bezoeken per de week. Dit is onder de streefwaarde van de gemeente van 230.000.

Verbeterpunten

De Rekenkamer concludeert dat citymarketing bij L&P in goede handen is. Dat wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten uit het onderzoek naar voren komen. Zo kan de gemeenteraad beter worden geïnformeerd door het college van burgemeester en wethouders over het gevoerde beleid van L&P en de daaruit voortvloeiende resultaten. Hoewel we zien dat Leiden vorderingen maakt kan de kosten-batenanalyse van het toerismebeleid beter.

Het onderzoek van de Rekenkamer laat zien dat de door binnenstadsbewoners ervaren overlast niet het directe gevolg is van de activiteiten van L&P in relatie tot citymarketing. Dat heeft vaak meer te maken met de aard en omvang van bepaalde evenementen. Daar kan de gemeente zelf bij het afgeven van vergunningen invloed op uitoefenen.

Vaststellen kaders

De Rekenkamer hoopt dat de raad met dit onderzoek een volledig beeld krijgt van citymarketing en bezoekerseconomie, dat helpt bij het vaststellen van kaders voor de komende jaren.